Ponožky s nápadom, životom a vtipným či tématickým motívom pod názvom Fusakle už pozná väčšina Slovákov. Stretávate sa s nimi na festivaloch, jarmokoch a vybraných predajniach. Valach však nazrel pod pokrievku a položil zopár zaujímavých otázok samotnému zakladateľovi značky Jančimu Angušovi.

 

Ako vznikol nápad založiť firmu na výrobu dizajnových ponožiek?

 

5 rokov som intenzívne riešil gastro a po každodennom boji v kuchyni som proste vyhorel. Potreboval som ráznu zmenu. Okrem toho práve vtedy, v 2014-2015, nebola príliš príjemná spoločenská nálada – utečenecká kríza, fašisti vo vláde, všetci len strašili, tak som si povedal, že ja v takejto spoločnosti nechcem žiť, a že sa pokúsim prispieť k zmene myslenia. A aj taký malý detail, ako je ponožka, dokáže vyvolať úsmev. Ľudia, ktorí mali na začiatku problém nosiť hocičo neštandardné, keď zažili pozitívne reakcie okolia, sami začali chodiť a pýtať farebnejšie a odvážnejšie vzory a to je presne naplnenie toho môjho zámeru. Aj drobnosťou meniť myslenie ľudí, otvoriť im myseľ a presvedčiť ich, že zmena neznamená apriori niečo zlé. Navyše mojou podmienkou bolo, aby som bol schopný udržať výrobu na Slovensku. V minulosti sme mali silný textilný priemysel, tak som chcel nadviazať na to, v čom sme boli dobrí.

 

V čom sú ponožky fusakle iné, jedinečné?

 

Z ničoho sa nám podarilo dať prácu už trom výrobám na Slovensku. Snažíme sa vychádzať z našich reálií, minulosti, kultúry a spájať to s tým, čo je teraz moderné a súčasné. Nepredávame len ponožky. Fusakle sú len prostriedok, ktorým chceme niečo povedať, na niečo upozorniť. Pracujeme veľa s deťmi a mládežou, podporujeme ľudí, ktorí im robia program, len aby nesedeli doma. Pracujeme so školami, pomáhame znevýhodneným a slabším, komplet celá výroba je na Slovensku a tak sa snažíme pomáhať nášmu okoliu, aby sa nám tu lepšie žilo. Preto sme vytvorili ľudovú kolekciu, ktorú navrhli ľudia sami, Tatranská kolekcia je na podporu našich hôr, urbanistická kolekcia má podporiť poznatky o našich miestach,....

 

Fusakle registrujem zhruba od roku 2015 kedy ste však naozaj vznikli?

 

15.9.2015 prvýkrát vyšli na svetlo sveta na Dobrom trhu na Panenskej v Bratislave. Tomu predchádzal rok príprav, realizácie, úprav, návrhov a všetkého ostatného. Nebol to ľahký rok, bolo aj veľa neúspechov, no nevzdal som to a trpezlivosť, odhodlanie a vložená energia sa vyplatila, lebo hneď na prvom oficiálnom verejnom predstavení si získali Fusakle srdcia ľudí.

 

Aký bol Váš prvý dizajnový kúsok ponožky. Máte ho stále v ponuke?

 

Úplne prvé návrhy boli prepadáky haha. Stále mám odležených pár kúskov. Mali hrozný tvar, vzory boli nepremyslené, farebnosti nepasovali. Keď to uvideli kamaráti, odhovárali ma od tohto nápadu. Urobil som teda úplne nové návrhy a 4 mesiace sme sa hrali vo výrobe len s tvarom a zložením. A nakoniec vynikli prvé fusakle. Čo sa týka prvý vzorov, tak stále je v ponuke napríklad fúzač, komanč guličkový alebo cyklista. Tieto vzory sú od úplného začiatku.

 

V roku 2016 nastal zlom a fusakle zažili naozajstný boom. Čo sa stalo?

 

Pustili sme sa ešte intenzívnejšie do práce. S partnerom v gastre sme sa dohodli, že on sa bude venovať čisto gastro prevádzke a ja sa budem venovať práve Fusakliam. Začali sme hľadať sieťových partnerov a to nám umožnilo dostať sa bližšie k ľuďom a aj do ostatných častí Slovenska.

 

Koľko typov ponožiek máte momentálne vo Vašej ponuke?

 

Za 3 roky sme urobili viac ako 400 dizajnov. Ale v sezóne máme vonku asi 150. Kolekcie sme rozšírili o deti, bábätká, oblekáčov, športovcov, podkolienky, letné členkové,... takže je toho dosť. Navyše sa kolekcia mení minimálne 2x do roka.

 

Ktoré ponožky oslovili najviac a chytili za srdce Slovákov?

 

Veľmi úspešná bola práve ľudová kolekcia, ktorú navrhovali sami ľudia. Dostali sme viac ako 200 inšpirácií z ktorých nakoniec sami ľudia vybrali 5 najúspešnejších. Následne sme dorobili aj ďalšie vzory a vnikla tak jedinečná zbierka ľudových vzorov z každého kúta Slovenska. Veľmi obľúbené sú aj práve Tatranské.

 

Expandujete s ponožkami aj do zahraničia?

 

Tento rok zintenzívňujeme prácu aj v Čechách. Staviame na našej československej tradícii a čechov považujeme stále za bratov. Nejde nám o nostalgiu za starými časmi, no s čechmi máme spoločnú históriu a jedinečný vzťah. A práve ten si vážime a chceme aj takto umocniť.

 

Plánujete ponuku dizajnových ponožiek ešte rozširovať? Ak áno na čo sa môžme v najbližšej dobe tešiť?

 

Nápadov a inšpirácie je stále veľmi veľa. Žiaľ sa nedá všetko urobiť naraz, ale postupne budú pribúdať kolekcie. Teraz napríklad vznikla limitovaná špeciálna edícia pri príležitosti vzniku ČSR pred 100 rokmi. Veľmi málo sa tu o tom hovorí a nebyť toho, tak tu teraz nepíšeme po slovensky. Vďaka tomu vzniklo aj Slovensko, naše hranice, naše uvedomie a priznanie sa k slovenskej národnosti. Preto sme si povedali, že to chceme pripomenúť aj takto.

 

Pribudnú k ponožkám aj ďalšie dizajnové kúsky oblečenia?

 

Určite áno. Nie je to jednoduché oživovať ukončené textilné výroby na Slovensku a hľadať ľudí, ktorí svoje remeslo stále ovládajú. Navyše nie sú pokračovatelia. No snažíme sa v rámci možností dať dokopy to, čo ešte možné je. Už čoskoro pribudnú ďalšie kúsky oblečenia pod značkou Fusakle, no to je ešte prekvapenie.

 

V Bratislave vznikol nedávno Váš prvý show room. Ako hodnotíte tento krok?

 

Nikde u žiadneho partnera sme nemali komplet ponuku a preto sme sa rozhodli pre otvorenie vlastného showroomu. Nemáme záujem stavať vlastnú sieť, no mať miesto, kde môžeme ukázať všetko pokope nám chýbalo. Okrem toho sme využili túto možnosť nadviazať nové spolupráce a ukázať aj v nákupnom centre ďalších šikovných slovákov, ktorí by sa za iných okolností do nákupáku nedostali. Tak sme napríklad predstavili chalana z Ružomberka, ktorý vyrába čapice s dreveným šiltom chateee.com. Alebo dvoch chalanov, ktorí stoja za parádnymi plátenými taškami taschken.com.

 

Fusakle oslovili aj nás vo Valachshope. Valach je pravý Spišiak, Slovák, Východniar. Pribudne do ponuky aj niečo typické Valašské?

 

Jasné, okrem Tatranských fusakiel už teraz sa pripravuje spolupráca s lokálnou Spišskonovoveskou značkou Novejša. Spolu dávame výzvu pre všetkých spišiakov, aby navrhli, ktoré dominanty vášho kraja by sa mali na Fusakliach objavit. Takže sledujte novejsa.sk a tam budú všetky podmienky.

SÚŤAŽ: Navrhni FUSAKLE typické pre NOVEJŠU alebo SPIŠ a vyhraj !!!

Ďakujeme pekne za rozhovor Janči. Fusakliam želáme nech sa im naďalej tak dobre darí a nech stále obšťastňujú svojích prijaznivcov. Novým priaznivcom som od teraz už aj ja Valach :)

Obrázky: pixabay.com, valachshop, archív fusakle